HUBUNGI ADMIN

Assalamu'alaikum wbt. Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan, cadangan mahupun komentar yang ingin diutarakan kepada penulis secara personal, maka anda boleh hantarkan melalui form ini. InsyaAllah saya akan memberi respon sekiranya ada kelapangan.Terima kasih.

* indicates required field

Powered by Fast Secure Contact Form

7 comments

  1. slm.

    ustaz,jika seseorang itu mempunyai rasa hati yg sama dan berlaku banyak peristiwa yg membawa kepada pertemuan yg tidak dirancang secara berulang kali selepas pertemuan pertama.adakah ia hanya kebetulan semata2.

    sedangkan pada ketika itu org tersebut telah mempunyai hubungan istimewa dengan sahabat sndiri.
    tetapi setelah pertemuan pertama antara kami bertiga, tanpa disedari timbul rasa syg yg tidak dapat dilafazkan secara tiba2.
    disebabkan hubungan istimewa dgn sahabat sndiri.jadi masing2 mendiamkan diri dan menyimpan perasaan di dalam hati msg2.

    setelah hubungan mereka putus disebabkan org ketiga,insan tersbut mula menyatakn perasaan di hati yg telah lama di simpan sjak dr awal perkenalan.msg2 merasakan diri saling serasi antara stu sama lain.insan tersebut melamar untuk mnjadi teman hidup semasa pertemuan pertama selepas msg2 tiada hbungan istimewa dgn sesiapa.

    1)adakah pertemuan2 yg berlaku itu juga boleh menjadi satu petunjuk atau ia hanya kebetulan shj?

    2) adakah ini juga satu petunjuk bahawa insan tersebut sbnrnya jdoh yg dicari slama ini?

  2. salam…sya ada baca post yg pasal istiharah 2…sya da bt…sya nk tnya…mcmn nk tau…dia adalah jdoh sya?

  3. Assalamualaikum, ustaz.

    Alhamdulillah Allah telah menemukan saya dengan artikel-artikel nukilan ustaz. Sebelum ni saya amt sedih atas apa yang berlaku pada diri saya. Si dia tinggalkan saya setelah menemui orang lain. Hubungan kami agak lama iaitu 8 tahun. kami telah merancang untuk berkahwin pada tahun hadapan. Tetapi, tiba-tiba dia berubah. Saya berasa amat sedih. Tapi, sekarang alhamdulillah saya agak tenang setelah membaca artikel ustaz yang sangat berguna ini.

    Saya telah melakukan solat istikharah berulang-ulang kali (lebih 3 kali) dan setiap kali selepas solat saya mendapat mimpi yang sama. Saya mimpikan si dia. Tetapi dalam mimpi tersebut si dia bersama orang lain dan bukan saya. Apakah maksud mimpi saya itu ustaz? Tetapi dalam hati saya masih berharap agar hubungan kami dapat diselamatkan. Saya benar-benar keliru sekarang ni ustaz sama ada untuk terus menunggu dia atau sebaliknya. Saya harap agar ustaz dapat memberi sedikit pendapat buat saya.

    (Saya masih mengharap pada si dia agar kembali pada saya kerana si dia masih menghubungi saya dan mengambil berat diri saya-ini yang membuatkan saya lebih keliru)

    Terima kasih.

    Wassalam

  4. Assalamulaikum ustaz, ada kmusykilan drp sy yg buntu ini.seorg lelaki ingin mndekati sy sbgai seorg kekasih.sblum sy mnerimanya tiap2 mlm sy wat solat istikharah hmpir berpuluh2 kali slagi sy msih kabur dsebabkn sy tau si dia ada mmng dh lma berhbungn sulit dgn isteri org tp biasa2 shja n dia perlukan sy sbgai tman hdup.pkra itu mmbuatkn sy tkot untuk trimanya dsebbkn pkra ini.akhir skali hasil drp istikharah sy dpt rsakan ht sy mnjurus kpda untuk mnerima lelaki tsebut dlm hdup sy.lntas kmi pn bercinta slama hmpir 2 thun..dn awal thun dpan adlh planning kmi untuk bersatu scara sah.skrg kmi tlah ptus hbungn dsebabkn sy thu bhawa si dia rupanya ada mnjalinkn hbungn sulit bsama isteri org tsbut d thap yg mlampau.bleh dibaratkn spt seorg kekasih.sy bru dpt thu dsbbkn sy check msj2 diaorg.skrg ht sy hncur luluh..n sy berfikir untuk mmbuat kputusan untuk tnggalknnya dsebbkn sy xnmpk jaln hdup sy akn dtg akn bbhgia bsama dia.skrg pn sy msih mlakukn istikharah untuk tnnangkn ht mmbuat plihn spya tnggal@msih berharap kpdnya.sy buntu sbb sy blum nmpk kputusan mcm mna yg shrusnya sy ambil.sy nk tnya ustaz…apakah jawapn istikharah sy sblum sy trima dia adalah btol? sbb sy mndapat ksan pnghujung adalah xelok..sy confuse ustaz..

  5. Assalamualaikum ustaz..
    Alhamdulillah saya terjumpa artikel ini dan apa yg saya lalui sama seperti artikel ‘dia tercipta untuk siapa..’cuma situasi saya bermula selepas ibunya meninggal dan setelah ibunya meninggal,saya mendapat satu masalah dimana saya mengetahui yang dia ada perempuan lain dalam diam.pada mulanya sebagai kawan,tetapi disebabkan perempuan itu pandai menggoda,maka,dia jatuh hati.tp dalam masa yang sama,dia masih bersama saya..kami kenal hampir 5 tahun.perempuan itu pula orang yang saya kenal dan mempunyai latar belakang yang memang tidak baik,iaitu sering bertukar pasangan hanya untuk kepentingan sendiri dan tak kira walaupun lelaki itu sudah ada pasangan.saya sendiri dikata macam2 ayat yang kurang menyenangkan.saya bertambah keliru apabila dia mengatakan dia malu dengan saya setelah apa yang dia buat pada saya dan keluarga saya.ustaz,saya maafkan semua kesalahan dia..dan saya masih menerimanya dengan ikhlas…malahseluruh keluarga saya sudah menerimanya dengan baik..dan kami telah merancang untuk berkahwin setelah selesai abang abangnya selesai . Saya sangat baik dengan ahli keluarga pasangan saya ini.makcik makciknya juga mengenali saya dan mereka menerima saya dengan baik.satu hari makciknya cerita pada saya mengenai nazar/niat arwah si ibu ini semasa arwah masih hidup.iaitu ingin menyatukan saya bersama anaknya ini setelah selesai urusan dua anaknya ini..arwah sangat menyukai saya dan sering menceritakan tentang saya kepada adiknya ini yang saya kenalinya dengan makndak…dan setelah makndak ini selesai cerita,dia berkata..ini adalah salah satu wasiat.amanah dari si mati..makndak mesti tunaikan.makndak perlu berkata pada si anak ini..jika tidak,si mati akan tersiksa..saya jadi keliru.adalah benar ustaz?dan berbalik pada pasangan saya ini pula,dia seolah olah macam cuba untuk jauhkan diri dari saya,perwatakannya sering berubah2 setiap hati,tapi saya bersabar dengan nya.dan ustaz,yang saya tidak dapat kawal perasaan takut saya adalah,perempuan itu sering duduk dirumah pasangan saya ini.boleh dikatakan kadang2 hampir 3 hingga 4 hari…saya tahu,pasangan saya ini tinggal bersama sepupunya..pasangan saya juga bekerja siang hari..tapi ustaz,saya masih takut dengan perwatakan perempuan ini..seolah2 macam tiada harga diri,sedangkan dia ada makcik di shah alam.kenapa perlu tinggal serumah dengan pasangan saya ini..saya jd keliru..saya tetap menanti beliau ustaz,saya sanggup menunggu dia kerana hati saya tiada siapa pun yang saya miliki,hanya dia sahaja..bagaimana ustaz tentang amanah dari arwah ibunya itu,tolong jelaskan
    ..terima kasih..
    Wassalam

  6. Salam ustaz..saya ada masalh ttg hubugan say dgn bf saya,sy knl dia sdh hampir 2thn,dia bukan islam,pd mulanya baik saje,dia jaga sy masa sy lapar dia hntr makanan,masa sy sakit dia beli kan ubat dan mcm2 lg ..sehingga hari ini sikap dia care ttg sy x berubah.sejak kebelakangan ni sy syak dapat tau dia ada wanita lain dan sy bertanye ttg tu tp dia tak mengaku dan marah2 tak suka dgr pasal hal itu..kami selalu gaduh pasal benda kecil..saya kerap beralah dgn dia walaupun sy tak salah..say penah buat solat istikharah dan dlm solat tu sy minta allah beri pertunjuk ada bf sy itu jodoh sy..dan ternyata dlm mimpi dy itu saya nk nampak muka bf sy..lepas pd tu sy yakin dgn jodoh sy,satu hari tu sy ada plan nk tau sapa wanita yg dia cuba ganggu hbgan kami,sy buat status in relationship dgn sy kt fb bf sy tu dan wanita tu perasan agaknye,wanita tu ada msg sy dlm fb sampai kami bergaduh..sampaikan wanita tu bercerita kt bf sy sapa sy tp bf x juga mengaku,sy pun tanye hal yg sama sapa wanita itu tp jawapan bf sy ttp x ngaku,sy jadii binggung dgn sikap bf,sampai bila gaduh dia bg sy pilihan nk percaya dia atau pun berpisah,dan sy jugak bg dia pilihan pilih sy atau pun wanita tu..ternyata kami msh lg syg antara satu sama lain dan hbgan kami kejap ok kejap tak..sampai satu hari tu dia mintak nk blk umah mak dia atas alasan mak dia tak sihat so sy pn izinkan dgn syarat jgn keluar dgn wanita itu..dia ckp ok..tp sy tak percaya dan ramalan saya benar mereka berjumpa di k.l berdating waktu malam sampai keesokkan harinya..masa tu alasan dia bg pd saya,dia nk melawat mak saudara dia di hospital dan dia nk buat medical check up ,dia mengadu sakit kepala dan kena stay di hospital satu mlm..masa tu sy dah sedar sy kena tipu tp sy diam lg ..rupa2nya sy terbaca dlm fb wanita itu ingin pergi berdating..sy syak ada sesuatu bf sy sorokkan..ntah kemana mereka pergi sy pun xtau,henfon bf di offkan..sy dah fikir mcm2 masa tu..ustaz apa patut sy buat?selepas apa yg terjadi ini adakah sy patut yakin dia tu jodoh sy?sy ada suruh bf sy jumpa mak ayah sy dan dia setuju utk berjumpa,sy minta dia bertanggungjawap pd sy walaupun sy sering di tipu oleh dia dan dia mahu bertanggungjawap pd sy,sy penah janji dgn diri sy akan jaga dia waktu di susah sakit nti..tp ustaz,bila teringat apa yg dia buat pd sy kenapa sy x da rasa benci dgn dia..sy buat dia jauh dari sy tp dia makin dkt..sy syg dia..tp kenapa dia tipu sy..tolong beri sy pendapat apa patut sy buat?adakah sy harus berkahwin dgn dia untuk sy tunaikan janji pd diri sendiri dan pd masa yg sama sy sering d tipu..sy sentiasa beri dia peluang tp kenapa dia buat sy mcm ni…terima kasih sudi baca luahan ini..

  7. As salam. Saya merupakan pelajar PHD fizik. Dalam tempoh pengajian ini, seringkali hati saya terusik berkenaan alam perkahwinan. sudah bersedia atau belum? usia masih belum mencecah 25 thn tetapi sudah mula memikirkan mengenai perkahwinan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top