Motivasi Buat Para Huffaz

image from google

image from google

 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
Oleh : hafizquran
 
Sejuta kemaafan dipinta atas kelewatan meng’update’ blog. Juga ke’lembapan’ proses meneruskan siri2 ‘how to be a masyi Al-Quran’. InsyaAllah , kalau terus dipanjangkan umur, diberikan kesihatan, dikuatkan roh dan minda, diberikan sokongan , ana akan terus menulis dan menulis..
 
Tulisan kali ini didedikasi buat seorang sahabat yang sebenarnya tidak pernah dikenali di alam nyata. Belum pernah bersua dan bersapa. Sahabat bernama Mohd Ikhwan yang sekarang berada di Australia. Sebelum itu ana mohon maaf atas kelewatan memberi respon pada beberapa emel dan sms sahabat ini. Bagaimanapun ana optimis sahabat ini juga ada merujuk kepada yang lebih alim, arif dan thiqah daripada ana. Apapun, soal tasyji’, motivasi dan peringatan yang dipinta tetap boleh terus disuarakan. Pertama sekali tentulah untuk sang penulis sendiri yang lemah iman dan kurang amal..
 
 
Motivasi buat bakal dan para huffaz
 
Saya kurang pasti kiranya ini boleh dikatakan sebagai motivasi. Namun ramai yang memberi emel dengan maksud yang lebih kurang sama. Selain untuk bertanya kaedah dan petua, perkara wajib yang diminta adalah tasyji’ dan motivasi buat meneruskan perjuangan sebagai huffaz. Itulah realiti. Seorang huffaz tanpa motivasi akan menjadi lembah yang tiada air.
 
1. Betulkanlah niat. Andai sudah betul, jagalah niat itu. Jaga dan terus jaga. Hati manusia boleh berbolak balik dalam dua detik sahaja.
 
2. Jagalah adab. Adab dengan semua. Al-Quran terutamanya. Junjung dan tatang secara luaran dan dalaman. Adab dengan guru @ murabbi. Adab dengan Ibu dan ayah sendiri. Ambil berat persoalan adab. Jaga dan terus jaga.
 
3. Perhatikan masa dan usaha. Semua orang mempunyai 24 jam tapi tak semua orang ‘memiliki’ 24 jam. Tingkatkan usaha. Istiqamah dengan usaha ana sendiri.
 
4. Pelajari kaedah. Banyak tempat untuk dirujuk dan bertanya. Tanya pada yang alim , pada yang sudah berpengalaman. Terima dan praktikkan dengan penuh iltizam.
 
5 . Jangan hangat2 tahi ayam. Jangan sekerat jalan. Kembali kepada persoalan niat. Tekad seteguh2nya.
 
6. Jauhi maksiat zahir dan batin . Maksiat kecil sehinggalah maksiat besar. Duduk berseorangan pun boleh berlaku maksiat, apatah lagi ditengah kekalutan orang dan budaya. Perhatikan makna taqwa yang diumpamakan oleh seorang sahabat r.a : ” Laksana kamu berjalan di atas jalanan yang penuh dengan onak dan duri…”
 
7. Pegang Al-Quran sentiasa. Kucup dan junjung. Bawa dalam keadaan suci dan berwudhu’. Sayangi Al-Quran secara jujur tanpa sedikitpun unsur hipokrit. Sayangi yang zahir ( mushaf ) dan sayangi yang batin ( hafazan dan amalan ).
 
8. Syaitan akan ‘mendampingi’ anda sentiasa. Nafsu akan mengikut anda ke mana2. Suatu ketika anda mungkin akan di’peras ugut’ oleh keduanya. Iman seorang penghafaz Al-Quran juga adakala menaik dan merudum. Diibaratkan ; kalau baik , lebih baik dari Malaikat. Kalau jahat, lebih jahat dari Iblis. Itulah huffaz.
 
9. Maka selalulah bermohon kepada Allah. Minta dengan Allah. Jangan tinggal solat hajat. Permintaan supaya dipermudahkan hafazan dan di’benar’kan khatam hafazan Al-Quran jangan ditinggalkan. Itu antara doa wajib bagi anda sampai anda mati.
 
10. Jangan tinggal hubungan hati dengan Allah walaupun sedetik. Sedetik itu sangat bermanfaat bagi Syaitan untuk mengambil ruang dan kesempatan. Seorang murid pernah dihantar oleh gurunya untuk berdakwah di suatu tempat ( kisah sahabat r.a ) :
 
Guru bertanya : bagaimana kiranya dalam perjuanganmu kamu akan diganggu oleh nafsu dan syaitan yang akan menerkam bila2 masa sahaja? Murid menjawab : aku akan menghalaunya . aku akan sentiasa menghalaunya. Murid memahami bahawa syaitan dan nafsu adalah ujian wajib. Guru bertanya lagi : bagaimana kalau keduanya terus mengganggumu? Murid menjawab : aku akan terus melawan dan menghalaunya. Guru bertanya lagi : justeru sampai bila? Murid gagal memahami , lalu dinasihatkan oleh gurunya : Jika kamu diganggu oleh binatang buas yang akan menerkammu, beritahulah kepada tuan kepada binatang tersebut supaya tuannya boleh menghalau binatang tersebut dari terus mengganggumu. Tuan kepada kedua musuh kita hanyalah Allah. Jangan sesekali tinggalkan doa dan pergantungan kepadaNya.
 
 
 
Apa yang perlu diketahui dan diingati oleh seorang huffaz?
 
1. Al-Quran yang dihafaz adalah amanah. Anda sendiri yang ‘mencari pasal’ untuk mengambil amanah tersebut. Bagaimanapun, anda ‘mencari pasal’ yang baik. Jadi janganlah suatu masa nanti anda bukan sahaja melupakan hafazan anda , bahkan tidak mahu mengaku anda seorang huffaz!
 
2. Bila anda faham bahawa anda yang ‘mencari pasal’ , jadi anda kena SMI ( Sendiri Mau Ingat ) tentang hafazan anda. Ana sangat suka kepada mereka2 yang bertanya dan nampak bersungguh2 bila diutarakan topik hafazan Al-Quran.
 
Tapi ana sungguh2 menyampah dan kecewa bila sesetengah penghafaz Al-Quran lebih bersemangat bila menyentuh topik siasah, jamaah, program dan perkara2 lain. Bila sentuh bab Quran, diam dan ubah topik. Tidak berminat.
 
Bila malas iadah, beri alasan ‘tak masyi’. Macam mana nak masyi kalau malas iadah? Sama juga dengan macam mana nak kenyang kalau tak telan nasi. Mengejar perkara lain tidak salah apatah lagi soal yang lebih utama, tetapi hafazan Al-Quran telah anda kendong terlebih dahulu. Jadi berilah perhatian sewajarnya.
 
3. Dalam proses anda hafaz Al-Quran, anda akan diuji.
 
4. Anda akan semakin diuji..
 
5. Anda akan terus diuji..
 
6. Dan anda akan semakin kuat diuji..
 
7. Ujian yang datang kepada anda ada tahapnya. Syaitan yang berdiri di hadapan anda diibaratkan berpangkat Jeneral , bukan prebet. Semakin anda lawan , semakin anda rajin , semakin anda masyi, semakin anda istiqamah, Maka semakin tinggilah bintang di bahu Syaitan yang dihantar kepada anda.
 
8. Anda akan rebah. Ada ketikanya anda akan diuji teruk . Samada kematian , masalah hati , wanita, duit ataupun pangkat dan kedudukan. Anda mungkin tumpas dengan salah satu , yang boleh memberi kesan besar kepada tahap motivasi dan tekad anda untuk meneruskan hafazan. Seorang sahabat ana di madrasah dahulu, kecundang waktu dah berada di juzuk 23. Alangkah sayang..
 
9. Kalau anda jatuh, anda rebah , jangan menangis. Jangan ‘laknat’ diri anda kerana anda rebah. Adakala memang anda perlu rebah supaya anda tahu apakah itu ‘sakit’. Jangan sedih andai tika anda ‘rebah’ tiada yang membantu, apatah lagi ‘merawat’. Anda kan punya Al-Quran. Peluklah Al-Quran . Hayatilah dengan lantunan suara anda sendiri. Bagi ana, itulah teman yang paling setia..
 
10. Anda bukan penghafaz Al-Quran sejati kalau anda tidak pernah menangis kerana Al-Quran ( hafazan ) anda.
 
11. Anda perlu ingat formula ini sampai bila2. Ingat dan faham betul2. Dalam menghafaz Al-Quran anda cuma ada dua keadaan yang diberikan oleh Allah. Diulangi : diberikan oleh Allah. Pertama anda berada dalam keadaan senang hafaz dan mudah ingat. Kedua , anda berada dalam keadaan sebaliknya iaitu susah hafaz dan sukar ingat.
 
Apa yang perlu anda faham dan tanam dalam hati? Ini penting. Fahami bahawa sebenarnya kedua2nya adalah UJIAN. Pesan Ustaz Badlishah Johan ( my murabbi ) yang tak pernah saya lupa adalah tentang ini. Orang yang senang hafaz mudah ingat , Allah nak tengok adakah dia akan bersyukur dan melazimi Al Quran . Manakala yang susah ingat Allah nak tengok samada dia benar2 ikhlas, akan terus berusaha dan istiqamah atau tidak. Atau mungkin berputus asa. Kalau yang mudah ingat pula, mungkin akan banyak lepak, banyak borak.
 
12. Justeru, JANGAN menangis dan menyalahkan diri anda andainya anda tidak ingat Al-Quran. TETAPI sila menangis dan salahkan diri anda kiranya anda malas , tiada istiqamah dan tidak konsisten dengan hafazan anda . Pesan Allah ta’ala dalam surah Al-Qiyamah : ” Sesungguhnya Kami lah yang menghimpunkan Al-Quran itu dalam dada2 manusia..”
 
13. Terakhir, sentiasa ingat bahawa Al-Quran akan memberi syafaat kepada kita dan memberi kemuliaan kepada kedua ibubapa kita pada hari Qiamah. TETAPI Al-Quran juga boleh menjadi hujjah ke atas kita pada masa tersebut. Inilah peringatan paling ‘keras’ buat kita semua para huffaz Al-Quran ( terutama ana ).
 
 
” Allahummaj’alhu Hujjatal lana Wala Taj’alhu Hujjatan ‘Alaina Ya Rabbal ‘Alamin..”
 
Salam Maju Jaya Untuk Anda.
 
Wallahua’lam.
 
NOTE : Upgraded On 6 Jun 2011

About Ahmad Syafiq

Gemar menulis dalam bidang motivasi dan keremajaan. Mula berkarya melalui penulisan blog seawal tahun 2007. Graduan Ijazah Sarjana Muda Syariah ( Fiqh dan Usul al-Fiqh ) dari Universiti Yarmouk, Jordan.

19 comments

  1. salam.
    ustaz,
    bila dah mula menghafal ni, ada orang kata kita kena tinggalkan semua perkara lagha, ana spesifikkan tv dan muzik. apa pandangan ustaz?

  2. wslm

    sememangnya penting untuk seorang penghafz Al-Quran menjauhkan diri dari sebarang bentuk perkara yang melaghakan dan yang boleh mengotorkan hatinya

    realiti hari ini, kebanyakan rancangan tv dan muzik terdapat banyak unsur yang melalaikan. ada pendedahan aurat ( tubuh badan , suara dll ), ada unsur hedonisme dan lain2

    perkara2 ni membawa kepada hilangnya tumpuan dan ketajaman hati utk mengingati Al-Quran

    sebaik2nya bila berdamping dengan Al-Quran , cuba kesampingkan perkara2 lain

    wallahua'lam

  3. Al-Faqir 'Abdullah Munib ilaiHi

    Salaam, syukran ya ustaz. Sudi membantu ana. Jasa ustaz amat besar.

    Laman peribadi ana,

    http://ikhwanzhaki.blogspot.com

    Mohd Ikhwan.

    Insya ALLAH NOvember nanti ana pulang ke Malaysia, moga dapat bertemu Ustaz.

  4. salam ustaz, saya mohon izin copy paste ilmu dari blog ustaz. syukran

    sufiah. Edin.

  5. salam ustaz, saya mohon izin copy paste ilmu dari blog ustaz. syukran

    Bazli,Dq 10/13 (ustaz same2 doakan utk saya ye)

  6. Allah…Allah…Allah…3! dush3x!!!

  7. mohon share ustaz part2 tertentu.

  8. knp ustaz?bgus sgt jika ad lg artikel psl tahfiz ni.inzar2 bg huffazul qur’an.

  9. mtk izin copy

  10. erkkk.ana masih lemah hal2 penulisan ni.nama je hafizah,tp problem lg.sbb tu drp artikel2 mcm ni sedikit sbyk dpt gak bg ‘tamparan’.

  11. salam..dulu ustaz hafaz Quran di mana dan mengkhatamkn hfzn di mana?

  12. hamiza mujahidah

    sedih n jadi muhasabah bila baca post ni..mohon copy ustaz..sebagai salah satu sumber supaya ana sentiasa beringat..

  13. Assalamualaikum,

    Artikel yang sangat berharga. Ana minta izin untuk kongsi di blog.

Scroll To Top